(klein) Pasen

22 april 2014 - Venafro, Italië

Okay, ik realiseer me dat een blog schrijven over Pasen misschien niet geheel origineel is. Maar waarschijnlijk is het toch leuk om vanuit Nederland te lezen, omdat het er best anders aan toe gaat als in Nederland. Één ding valt in elk geval wel te raden: Hoe vieren Italianen Pasen? Juist, zoals ze alles vieren… met vooral hééél vééél eten!

Eerste paasdag heet hier Pasqua en is een echte familiedag. Mensen op mijn werk stonden er oprecht van te kijken dat ik niet terug naar Nederland ging om Pasen met mijn familie te vieren. Italianen komen vanuit het hele land, en verder, terug naar hun geboorteplaats of plek waar hun ouders wonen. Vanuit Florence, Milaan, Rome, Napels, Parijs, Londen, no matter waar je bent, hop, terug naar Venafro! In de ochtend werd er koffie gedronken aan de hoofdstraat van Venafro, werkelijk waar iedereen die ik heb leren kennen in Venafro was daar te vinden. Heel gezellig, iedereen staat met elkaar te kletsen en er is altijd wel iemand die je kent. Ik heb vooral ook veel nieuwe mensen leren kennen, waaronder een Italiaan die 8 jaar in Nederland gewoond had. Een praatje gemaakt in het Nederlands dus. Dat koste me zowaar moeite! Ik ben ondertussen zo gewend om Engels te spreken tegen de meeste mensen, dat ik bijna automatisch overschakelde naar Engels halverwege het gesprek. Z’n Engels bleek gelukkig nog beter te zijn als zijn Nederlands (en daar was hij al goed in!) dus dat was erg gezellig. Rond 1 uur begon de hoofdstraat opeens magisch leeg te lopen. Om half 2 (bijna stipt) begon namelijk de paaslunch.

Ik was door Igor uitgenodigd bij zijn vader en tante. De lunch die ik heb gehad was een ‘kleine’ lunch. Ik had het gevoel dat ik ontplofte. Het begon met ‘Fritatte’ ofterwijl, een omelet, typisch venafraans: 33 eieren, ingewanden en mint. Heel bijzonder en ontzettend lekker! Dit werd gevolgd door huisgemaakte ravioli, gevuld met spinazie en ricotta in een tomaten saus. Daarna kwam het hoofdgerecht, in de oven gebakken lamsvlees met aardappelen. En ik kwam niet weg zonder eerst aan ‘pa’ te bewijzen dat ik prima vlees kan eten met mijn handen, het van het bot af kan kluiven… daar gingen mijn mooie vegetariër principes. Maar ik moet eerlijk toegeven dat het een heerlijk gerecht was! Toen ik na het vers fruit (lees: de sinaasappel), dacht dat ik nog een hap eten niet zou overleven, kwam de tiramisu op tafel. Ondertussen probeerde paps lief me trouwens ook nog zat te voeren, want zodra mijn glas wijn ook maar half leeg was, werd hij bijgeschonken. Na de koffie lekker in het zonnetje uit gebuikt (en ontnuchtert). Toch maar even gaan hardlopen die middag.

Tweede paasdag kent men hier als ‘klein pasen’ of terwijl pasquetta, en is een dag voor vrienden. Gezien iedereen dan toch weer terug was in zijn geboorteplaats, word het meestal gevierd met mensen die elkaar al een lange tijd niet meer gezien hebben. Met, inderdaad, een overheerlijke lunch. Ik ga niet eens opnoemen wat ik allemaal gegeten en geproefd heb (veel lam en ei, typisch voor pasen), veeeel te veel in elk geval! Tijdens deze lunch heb ik weer ontzettend veel leuke nieuwe mensen ontmoet, onder andere een Italiaanse meid die momenteel in Londen woont. Heel hard gelachen om onze ‘onzichtbare vriend Michael’ en lekker veel wijn gedronken. Voor de lunch regende het nogal, dus hebben we binnen gegeten. Na de lunch, zo rond 6 uur, was het buiten opgeklaard en zijn we naar een stukje grond buiten Venafro vertrokken, waar de rest van de middag genoten hebben van de zon. Eerlijk gezegd, baalde ik voor het weekend nog dat ik niet even naar huis kon voor Pasen. Nu ben ik blij dat ik hier was! Heel veel leuke nieuwe mensen leren kennen en een ontzettend gave ervaring rijker. En zoals ik al tegen Igor, Maria Elena en Katsiucia zei: ‘Volgend jaar tijdens Pasen zit ik in Nederland te balen dat ik niet in Italië ben!’. So if you guys read this, Igor, Maria, Kat, I had an amazing Easter. Thank you very, very much!

Liefs Michelle

Ps: Ik ben nog vergeten te vertellen over de enorme paaseieren die mensen hier aan de kinderen geven! Variërend tussen de twee en de dertig euro en met een cadeau er in. Sommige van deze eieren bevatten een dikke kilo (!!!) aan chocolade! Kleine paaseieren en paashazen doen ze hier dan weer niet echt aan. Foto’s van deze eieren en de rest van Pasen zijn te vinden in het album ‘Pasqua’.

1. Paul:
    22 april 2014
    .... Dus volgend jaar Pasquetta weer in Italië?
  2. Godelieve:
    23 april 2014
    Het is maar goed dat je zoveel sport, lijkt me.
  3. Marijke:
    25 april 2014
    echt een heerlijke ervaring er weer bij dus!
  4. Anita schouten:
    26 april 2014
    Heerlijk al dat Italiaans eten en die gastvrijheid ,geweldig.
    Geniet maar lekker !! X